Teknik 1

Datorhistoria

Hem

Teknik 1

Teknik 2

Teknik specialisering

Konstruktion 1

Te21Bs texter visualiserad i en tidslinje:

1815-1852 Ada Lovelace

Ada Lovelace Ada föddes år 1815 i London. Hennes far hoppades på en pojke och blev besviken när det vart en tjej. När Ada var endast en månad gammal, lämnade hennes far henne och hennes mor, Annabella. Därefter träffades dem aldrig igen och Ada växte upp utan en fadersfigur. Hon och hennes mor hade inte heller någon särskilt bra relation, utan vårdnaden lämnades främst över till hennes egen mor, Lady Judy Milbanke.

Ada var ett sjukligt barn, hon hade bland annat huvudvärk som ledde till sömnsvårigheter och blev förlamad av mässlingen. Redan tidigt så visade hon sig ha bra kunskaper inom matematik och teknologi. När hon var tolv år påbörjade hon ett projekt om att flyga, hon tog åt sig projektet metodiskt och med fantasi. Ada undersökte olika material och undersökte fåglars anatomi för att bestämma proportionen mellan kroppen och vingarna. Lovelace avslutade projektet med att skriva en bok.

Hon växte dock upp i ett samhälle där kvinnor inte höll på med sådant, och därför var Universitet inte ett alternativ. Hon hade däremot en mamma som var matematiker och kunde lära ut sina kunskaper till henne samt ge henne privatlärare. Hon blev privat utbildad av tre lärare, däribland av de var Mary Somerville som hon blev nära vän med. Mary Somerville introducerade henne senare för Charles Babbage, som uppfann analysmaskinen.

Den analytiska maskinen var en föreslagen mekanisk allmän dator gjord av Charles Babbage. Maskinen inkorporerade en aritmetisk logisk enhet, integrerat minne och ett styr flöde, vilket gör den till den första designen som anses vara turingkomplett.

Adas anteckningar

År 1842-1843 fick Ada ett uppdrag av Luigi Menabrea att översätta en artikel angående Babbages analysmaskin. I detta projekt så lade hon till sina egna anteckningar, och det är just dessa som gjorde henne så berömd. Hon hade skrivit algoritmer, som är vad som anses vara den första koden som någonsin skrevs. Algoritmerna beskrev hur maskinen skulle kunna utföra och repetera instruktionen, samt att få den analytiska motorn att räkna Bernoulli-tal. Ada hade även tanken om att i framtiden skulle datorer kunna rita, skriva och skapa musik. På grund av hennes tankesätt så anses hon som den första programmeraren.

1852 fick Ada livmodercancer, sjukdomen varade i några månader innan hon dog samma år i november. Även efter hennes död uppmärksammas hon idag på flera sätt. Bland annat genom att det finns ett datorspråk namngett efter henne, British Computer Society delar ut Lovelace medal i hennes namn, och den andra tisdagen i Oktober varje år sedan 2009 har man firat Lovelace day.

Källhänvisning

PDF datorhistoria i canvas

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace

https://www.kodboken.se/start/mot-kodare/ada-lovelace-forst-att-koda

http://www.kvinnofronten.nu/Formodrar/lovelace.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace#Biography

Av: Tilda och Martin

1854 Boolesk algebra

Boolesk algebra skapades vid 1800-talets mitt av den engelske matematikern George Boole. Den ger en gemensam ram för mängdlära, satslogik och teori för vissa digitala kretsar. Vi skall här ge en introduktion till boolesk algebra i det ̈andliga fallet, som ̈ar av särskild betydelse i datalogin. (Eriksson, u.d.)

Boolesk algebra kan i dess simplaste form beskrivas som matematiska operationer av tal representerade i bas 2. Detta betyder alltså ettor och nollor. För att förstå grunderna är det bäst att kolla på några exempel.

1111 = 1*23+1*22+1*21+1*20 = 8 + 4 + 2 + 1 = 15

Om man byter ut en etta till en nolla så ändras koefficienten framför 2n:an

1101 = 1*23+1*22+0*21+1*20 = 8 + 4 + 0 + 1 = 13

Matematiska beräkningar md booleska tal

Binär addition

Den fungerar som vanlig addition som man kan addera saker tex. Om man adderar 28 och 13 i vanlig sättet man addera första 8 och 3 som är 11 men man skriver bara 1 och andra 1 lägger ovan och sedan addera man med 2 + 1 och + 1 som var ovan. Här samma sak 1 + 1 = 2 men booleska tal skriver inte 2, stället skriver man 102 (Den nedsänkta 2:an indikerar att det är bas 2). Om man adderar 1 + 1 + 1 i booleska sättet blir den 112 i stället för 3.

Logiska grindar

Boole tal är speciellt användbara i datorer i form av så kallade logiska grindar. Logiska grindar är operationer som tar in data i form av ettor och/eller nollor och spottar ut andra ettor och nollor. Rent elektroniskt brukar logiska grindar bestå främst av transistorer. (tidigare radiorör)

Den simplaste grinden är NOT grinden, även känd som en inverterare. Helt enkelt inverterar den inputen, stoppar man in en etta spottar den ut en nolla och visa versa.

Symbol för NOT-gate

Symbolen du ser i bilden ovan är NOT grind symbolen man brukar använda när man skriver tex. Logiska kretsscheman. En sanningstabell är helt enkelt en tabell där man kan se vilken input som ger vilken output, som jag nämnde ovan kan man se i denna tabell at om inputen är 0 så blir outputen 1, och om inputen är 1 så blir outputen 0. A:et med ett streck över visar att den är inverterad.

Logiska grindar kan även ta fler värden. AND, OR och NAND är exempel på några grindar som tar in två värden och spottar ut ett. And och OR kan man nästan gissa sig till vad de gör. I and måste båda inputtalen vara 1 för att outputen ska vara ett, i OR behöver bara ett av inputtallen vara 1 för att outputen ska bli 1. NAND däremot är en sammanslagning av NOT och AND, man har helt enkelt tagit en AND grind och satt en NOT grind vid outputen av and grinden. Detta innebär att NAND grinden endast kommer ge 1 som output ifall båda inputtalen är nollor.

Alla dessa logiska grindar blir som byggstenar som kan användas för att skapa större saker såsom miniräknare (adders), minne (latches), och till och med prossesorer.

Källförteckning

Lak, W.-M. (u.d.). Boole och logikens utveckling . Hämtat från Math.chalmers.se: http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/GU/MAN250/S04/Boole.pdf

Youtube. (den 9 mars 2017). Hämtat från Boolean Logic & Logic Gates: Crash Course Computer Science #3: https://www.youtube.com/watch?v=gI-qXk7XojA

Av: Simon och Mohammed

1903-1957 John von Neumann

John von Neumann var en ungersk matematiker. Han föddes år 1903 i Budapest och dog 1957 i Washington D.C. Förutom matematiker var även Neumann uppfinnare, nationalekonom, kärnfysiker, universitetslärare, ingenjör, kemist, fysiker, datavetare och forskare.

Neumann växte upp som äldst av sina tre bröder och med sin pappa (Max von Neumann) som var bankir, med doktorsexamen i juridik. Hans mamma (Kann Margit) hade det gott ställt sedan flera generationer tillbaka. Det ledde till att han fick en bra uppväxt med många möjligheter.

John von Neumann var även ordförande för American Mathematical Society, 1951-1952. Varför han blev utsedd till ordförande i American Mathematical Society beror på att han ansågs allmänt som den främsta matematikern under sin tid han levde.

Von Neumann modellen

Han uppfann “Von Neumann modellen” som är en arkitektur för alla dagens uppbyggda datorer som har varit standardiserat sedan han uppfann den på 1940-talet. Det specifika med Von Neumann arkitekturen är att det har ett gemensamt minne för program instruktioner och data. Syftet med modellen var att det skulle vara lätt att komma ihåg vad som ingick i den. Det är totalt 4 komponenter, en aritmetikenhet (matematik enhet), ett minne (lagrar data och instruktioner), styrenhet (CPU, viktigaste delen i en dator som är en typ av processor som utför alla beräkningar i en dator) och till sist användargränssnitt (input/output).

Av: Albin och Kaan

1906-1992 Grace Murray Hopper

Grace Murray Hopper: Data Pionjär, Sjöofficer och Ingenjör Grace Murray Hopper föddes 9 december 1906 i new york. Hennes pappa Walter Fletcher Murray ägde ett försäkringsföretag . Hon studerade på en privat skola och senare 1928 tog examen i matematik och fysik i Vassar College. Sedan gick hon vidare till att studera på Yale och 1930 fick ett magisterexame i matematik. Medans hon sedan arbetade som lärare på Vassar College samt pluggade hon för en doktors exam inom matte fysik. Hon fick sitt PHD år 1934 inom matte-fysik på Yale. Sedan tog hon ett sabbatsår och studerade på New York universitet med den kände matematikern Richard Courant. Hopper gifte sig aldrig då när hon blev av åldern för kvinnor att gifta sig var det höga krav på grund av andra världskriget att kvinnor behövde arbeta och studera, eftersom kriget tog iväg alla män. Detta gjorde även att kvinnor hade det lättare att komma in i militären samt andra arbeten. Hon lyckades få jobb i marinen, en mansdominerad arbetsmiljö och mansdominerad organisation.

När USA bestämde sig att ansluta sig till andra världskriget efter bombningen mot Pearl Harbor, bestämde hon sig för att ansluta sig till den militära styrkan och åka ut i krig. Först var Hopper nekad att åka ut i krig på grund av hennes ålder och storlek/kroppsbyggnad. Hon var däremot envis nog att tillslut bli accepterad som “Women’s Reserve”. I sluet av 1943 fick ho en post på harvard universitet med ett projekt kallat Bureau of Ships Computation. Där jobbade hon för att skapa mark 1, en ibm Automatisk sekvens kontrollerad miniräknare som var en av dem första elektroniska datorerna. Hon jobbade där tillsammans med Howard Aiken. Hennes arbetsuppgift på projektet var att programmera mark 1 och att få stans maskinens instruktioner på tejp. Under projektet skrev hon även en 512 sidors användarmanual för den nya datorn.

när andra kriget närmade sitt slut och kalla kriget börja, var den amerikanska militärens relation med data-industrin tajt. Detta påverkade Hopper karriärval. Hon började jobba med sina officer kollegor på ett topphemligt viktiga beräkningar. Beräkningarna var kopplade med att beräkna raket-banor, intervall tabeller för nya luftvärnskanoner och kalibrera minsvepare. Dessutom räknade Hopper och hennes kollegor ut uträkningarna krig tillverkad av atombomben som släpptes i Nagasaki, Japan.

Efter kriget fortaste hon jobba på harvad med att skapa mark 2 och 3, som var sponsrade från marinen. Under detta projekt upptäckte hon och sina kollegor ett problem. I den stora maskinen hade det bosatt sig insekter. Genom den incidenten var det Hopper som började officiellt använda order “bug” för att förklara en dators felfunktion, även om ordet funnits förut och sedan “debugging” vid lagningen av problemet.

1946 lämnade hon marinen och strax efter lämnade hon Harvard då det blev klart att hon skulle inte skulle bli given en permanent plats. 1949 anslöt hon sig till Eckert-Mauchly Computer Corporation i Philadelphia. Där jobbade hon på UNIVAC 1. Hennes skapade grupp A-0 en kod som kunde använda kommandon. Några år senare skapade hennes grupp en kod använde engelsk liknande kommandon som kallas Flow-Matic.

Vid slutet av Hoppers liv gick hon i pension vid ålder 79, med sitt sista jobb som lärare. Hon var den äldsta som jobbade inom militären och begravdes med full militär heder i Arlington National Cemetery år 1992. 2016 mottog Hopper även “The Presidential Medal of Freedom”, nationens högsta civil heder. I erkännande för hennes stora bidrag till datavetenskapen.

Av: Beatrice och Tove

1912-1954 Alan Turing

Bild på Alan Turing

Barndom

Alan Mathison Turing föddes den 23 juni 1912 i ett på den tiden sjukhus i maida vale.

Han hade en bror vid namn John Ferrier Turing, en mor vid Ethel Sara Stoney och en far vid namnet Julius Mathison Turing.

Han påbörjade sin utbildning på St. Michaels vid sex års ålder där hans lärare snabbt uppmärksammade hans begåvning där han gick till 14 års ålder när han gick vidare till sherbourne school som befinner sig i Dorset där han för sin första dag behövde cykla nästintill 10 mil eftersom samma dag så var det en strejk, och även fast hans lärare på sherbourne inte uppskattade hans naturliga förmåga inom matematik och naturvetenskap men trots detta så fortsatte han att ha mycket stor framgång inom dessa ämnen och kunde lösa avancerade matematiska problem utan större problem.

Under hans tid på sherbourne så kände han starka känslor och senare blev kär i hans vän Christopher Malcolm som sedan tragiskt dog av tuberkolos under deras sista termin.

Under åren 1931-34 studerade Turing på kings college i cambridge där han tog examen med utmärkt betyg för att senare studera på princeton college under Alonzo Church åren 1937 och 38 för att sin doktorsexamen.1

Uppfinningar

Alan Turing var mest känd för att ha varit en instrumental del av de Brittiska ansträngningarna att i bryta Enigma2 kryptering, vilket var en krypteringsmaskin som användes under andra världskriget av den Tyska armen (flottan använde en annorlunda Enigma maskin). Enigma kryptering var först bruten av ett team polska kodbrytare lett av matematikern Marian Rejewski med en maskin de kallade för ‘Bomba’. Den blev dock irrelevant när tyskarna ändrade hur de krypterade med Enigma. Därefter, mellan 1939 och 1940 skapade Turing och hans team en relaterad maskin som kunde bryta den nya formen av Enigma. De kallade den för ‘Bombe’3. Denna maskin användes sedan under resten av kriget för att dechiffrera Enigma krypterade meddelanden.

Bombe fungerade på så sätt att den letade för möjliga korrekta inställningar för maskinen som meddelandet skickades på (blad ordning, blad inställningar, m.m) genom att använda en KPA4 som sedan drog en rad logiska slutsatser för att komma fram till de originella inställningarna. Han skapade också den första kompletta specifikationer av en digital dator med sin ACE5. Dock hans troligtvis mest kända uppfinning var den skapar döpta Turingmaskinen6.

Homosexualitet samt död och arv7

Alan var homosexuell, detta var under 1940 talet fortfarande olagligt. En man vid namn Arnold murray hade hjälpt en annan man att bryta sig in i Turings hus. Detta Hade Turing polisanmält och under utredningen som följde kom polisen fram till att Arnold och Alan hade haft en sexuel relation. Eftersom detta fortfarande räknade som både ett brott och en psykisk sjukdom så blev Turing åtalad år 1952 för homosexuallitet. Han tackade accepterade att bli behandlad med kvinnligt könshormon ( En kemisk kastrering.) istället för fängelse.Den brittiska regeringen beslöt i december 2013 att ta initiativ till en postum officiell ursäkt till Turing med användning av det kungliga benådning institutet. Denna ursäkt blev i sin tur underskriven i drottning elizabeth II's namn.

Den 8 juni 1954 hittades Alan Turing död. Alan dog av cyanidförgiftning. Många tror att detta var ett självmord genom att äta ett cyanid injicerat äpple. Men det kan också vara ett mord eftersom den brittiska regeringen ansåg att homosexuella var en fara för regeringen och då skulle de inte vilja ha någon som har arbetat så nära med flera högt uppsatta projekt inom regeringen. Turings mamma håller dock fast vid att hennes sons död var en olyckshändelse på grund av hans slarviga hantering av

kemikalier.

Sedan 1966 delas turingpriset ut årligen av association for computing machinery till en forskare för insatser inom datavetenskapen. Detta pris ses oftast som datavetenskapens nobelpris.

Källor

  1. Wikipedia, (28 oktober 2021) https://sv.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing
  2. Wikipedia, (11 Januari 2022) Enigma (kryptoapparat) https://sv.wikipedia.org/wiki/Enigma_(kryptoapparat)
  3. Wikipedia (12 Februari 2022) Bombe https://en.wikipedia.org/wiki/Bombe
  4. Wikipedia (1 Juni 2021) Known-plaintext attack https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Computing_Engine
  5. Wikipedia (23 Februari 2022) Automatic Computing Enginehttps://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Computing_Engine
  6. Wikipedia (20 Mars 2022) Turingmaskin https://sv.wikipedia.org/wiki/Turingmaskin
  7. Wikipedia.(28 oktober 2021).Alan Turing https://sv.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing

Av: Oskar, Viggo och Morgan

Bild på ENIAC-datorn

1943-1960 ENIAC. Andra världskriget och datorns utveckling

Datorer och teknologin ändrades och användes mycket mer efter andra världskriget 1945. Man använde teknologi även lite innan kriget 1920 och när det var krig. Teknologin utvecklades mycket under andra världskriget med meningen att hjälp i kriget. Det var då man använde mycket datorer för att kontrollera och hålla kontakt med allt från andra baser till fartyg.

Världens första dator ENIAC skapades under andra världskriget den börjades utvecklas år 1943 och blev färdig till användning år 1946. Eniac hade 17 468 elektronrör, 70 000 motstånd och 100 000 kondensatorer inbyggda i den. I förtiden så ansågs Eniacens kapacitet som imponerande men om man jemför Eniacs kapacitet med dagens datorer så är Eniacs kapacitet lika med en enkel mininräknare.

Även om Eniac har little kapacitet så den väger ca 30 ton och den tar up golvyta på 200m2 En journalist beskriv Eniacs storlek som en ”battleship” och att den lätt som en ”beast” och då så menar han fläktarna som behöll radiorörerna nerkylda. Eniac bestod av många av många skåp med kaplar som stack ut från dem och varje skåp har sitt eget program och man behövde koppla ut och in sladdar och kablar mellan skåp och det var ett jättejobbigt jobb att göra. Efter det så en av dem skapade Enaic en idé och det var all man skulle göra så att datorerna skulle komma ihåg sitt ptogram utan till, och då så kom idén till hårddisken att börja det hände år 1949.

År 1950 så blev man introducerad till datamaskinen och den andra datorn i hela världen år 1950 och de som skapade det var företaget IBM. Efter det år 1960 så kom IBM:s andradators generationen ut, men datorerna då var mindre, hade mer kapacitet och var utrustade i transistorer.

Eniac var den första datorn som var en stor exemple till alla som har gjort datorer och den var grunden till alla datorer som finns i världen. Eniac är som en instructions bok som har lite slarvfel, och de som skapade och byggde datorer kunnde tolk boken och fixa slarvfelen som finns i boken. Utan Eniac så skulle det inte finns några datorer i dagens samhälle och utan det så skulle kriget vara mycket värre än hur det var. Den hjälpte med olika saker, om kriget hade inte hänt då så skulle man inte behövt olika slags vapen och olika slags detekteringsmekanismer och då skulle Eniac kanske inte har skapats och då så skulle det inte finns datorer.

Källor

So rummet: https://www.so-rummet.se/kategorier/datorns-historia#

Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/ENIAC

KTH: https://people.kth.se/~e97_fne/datorhistoria/

Av: Adam

1947- Artificiella intelligensens historia

Kasparov defeat?

- 1947 Turing beskrev det första teoretiska arbetet om AI.

- 1949. Donald. O. Hebb släpper hans bok, “The Organization of Behavior”. I Boken förklaras människans psykologi och inlärning genom konceptet av neuroner som samarbetar och utvecklas. Boken har använts för att illustrera all sorts beteende bland både man och maskin. Boken skapade Hebb teorin vilket är delvis grunden på maskininlärning.

- 1950 Skapar Alan Turing ett test som skapar en standard för vilka program som kallas intelligenta. Kallad “The Turing test.”

- 1951 Skapar Christopher Strachey den första AI på en maskin baserad på turing maskinens design. Denna AI åstadkom att spela ett spel av damspel. Efter ett år av research efter maskinens skapelse ansågs programmet som fullbordat och kunde spela dam spel på en normal hastighet. Samtidigt ansågs denna prestation att vara världens första tv spel.

- 1952. Ett AI program vid namn “Shopper” skapades av en viss Anthony Oettinger. Detta program simulerade tankarna av en typisk person i ett köpcentrum och kunde ändra dess instruktioner baserat på vad resultatet blir. Detta är ofta sett som det första exemplet av maskininlärning.

Senare samma år skapades en uppgraderad version av den tidigare damspel maskinen. Denna gång skriven av Arthur Samuel för IBM. Till skillnad från Stratcheys program så använde Samuels design maskininlärning. Mer specifikt, evolutionär datoranvändning. Datorn använde flera olika modifierade program för att utföra en uppgift och de programmen lyckades med uppgiften fortsatte i processen. - 1962. Programmet skriven av Arthur Samuel slog en gammal dam spels mästare vid namn Robert Nealey i ett parti damspel. Denna prestation var stor för forskningen om artificiell intelligence. Efter detta event ansåg många att nästa prestation inom AI teknologi var schack och lämnade dam spel bakom sig.

- 1997 Deep Blue; en AI gjord av IBM som både ett PR-trick samt ett sätt att träna en artificiell intelligens att spela ett komplext spel som schack, vinner över världsmästaren Garry Kasparov.

- 2000 - nutid. Med additioner som google och mobiltelefoner blir artificiell intelligence populariserat i vardagen. Teknologin fortsätter att utveckla genom åren med mer avancerade program konstant som skapas, allt detta med IBM i framkanten av industrin med projekt som till exempel Watson i 2010.

Av: Benjamin och Jonatan K.

1950 Ai:ns historia

År 1950 så skrev Alan Turing om hur man skulle kunna skapa datorer som kunde tänka. I mitten av år 1956 så börjades det att forska inom AI på Darthmouth College i USA. De sa att inom en generation så skulle man kunna skapa maskiner smartare än människor, och USA samt Storbritannien investerade miljoner.

Det visade sig vara svårare än trott och år 1974 så förlorade forskarna finansiering. Åren därefter kallas för ”AI vintern”.

Sju år senare så började många investera igen pga. en vision från japanska regeringen. Dock så försvann finansieringen igen i slutet av 1980-talet.

På 2000-talet så ökade intresset samt investeringen av AI enormt då AI hade förbättrats och används på grund av bättre datorer, mer teknologi samt nya metoder. Idag så är AI:n en del av vår vardag och utvecklas fortfarande.

Av: Ronja

1950-1970- Central Processing Unit (CPU)

CPU

Hur en CPU fungerar

En enhet som även brukar kallas för centralprocessor eller huvudprocessor som med hjälp av RAM-minnet kör program och utför beräkningar i en dator. Processorns huvudfunktion är att utföra olika lagrade instruktioner. Läsa av kod och konvertera det till binär kod som kan utföra olika saker på datorn, exempelvis att öppna ett program.

Historia

1950: Det fanns ingen riktig “ritning” på hur en dator var uppbyggd, varje företag gjorde egna designs. Program var skrivna för en specifik dator, så det kunde köras på den datorn och ingen annan. Ett program skulle aldrig funka på mer än en dator. Detta sågs dock inte som ett stort hinder eftersom det inte hade utvecklats någon sorts stor mjukvara än som kunde köras på datorer, så att programmera helt från början var inte ett jättestort problem. Dock med tiden började företag komma på bättre och mer avancerade metoder för förbättrad prestanda i cpu:er, och i slutet av årtiondet hade företag lyckats göra datorer som var fabriksgjorda och fraktbara.

1960: Som sagt innan hade alla företag sina egna designs vilket betyder att ett program som fungerade på en dator fungerade inte på en annan. Därför hade kunder ingen anledning att stanna kvar med ett företag eftersom den nästa datorn de köper kommer vara inkompatibel med den dem hade innan. 1962 skapade IBM en “familj” av datorer som kunde köra samma program men de hade olika prestandor och kostade olika mycket. Detta var väldigt bra eftersom när kundernas behov ökade kunde de köpa en dator i samma familj som var bättre och fortfarande ha tillgång till program och sin data kvar. För att kunna göra det skapade de en referens dator som hette System/360 (S/360), det var en virtuell dator, en referens instruktion som innehöll förmågor som alla datorer i “familjen” kunde köra. S/360 fungerade bara för den “familjen” av datorer och IBM behövde en design som kunde stöda all form av processering. Därför ändrade de instruktionerna så de kunde använda binära nummer och text. Nästan alla datorer gjorda efter kunde använda innovationen.

1970: År 1970 kom den första kommersiella mikroprocessorn till marknaden, det var en intel 4004 4 bit microprocessor. åren efter släpptes flera mer prisvärda och mer kraftfulla mikroprocessorer som t.ex mos 6502 8 bit som då var prissatt till 25 dollar. Utvecklingen gick snabbt och marknaden ville ha starkare processorer att ha i sina datorer. Intel svarade med sitt tills då mest kraftfulla processor, intel 8080 vilket blev standard sättaren i personliga datorer som körde på ett operativsystem optimerat för just den. det nya operativsystemet kombinerat med 8080 öppnade möjligheterna för vad datorerna var kapabla att göra.

Av: Didrik, Gustav, Jonathan R.

1969-1990 Internets historia

Arpanet (Johannes)

Arpanet eller Advanced Research Projects Agency Network var världens första dator delande eller paket växlande nätverk det är det som mest liknar nutidens internet. Det skapades av det amerikanska försvaret runt om 1969 det hade redan påbörjat utvecklats i början av 1960 talet av USA: försvarsministerium eller som det är mer känt Pentagon. Men detta projekt var också sponsrat av Darpa eller Defence Advanced Research Projects Agency och det dem som gav namnet Arpanet.

Arpanet

I 1971 så hade man äntligen lyckats att skicka det första mailet mellan två datorer som stod bredvid varandra och senare 1973 så lyckades den första filen att skickas. Under 1970-talet så växte mängd datorer ganska kraftigt det var över 40 datorer uppkopplade tillsammans och 1973 så kopplades det första datorn utanför USA upp med Arpanet vilket var från Norge. Det flesta nätverk som kopplades upp till Arpanet var bara datorer från olika forskningsanstalter och laboratorier. Sedan fortsatte det bara ökas tills i 1990 då stängs det ner då den NSFNET (National Science Foundation Network) skapades och tog över då den var snabbare och nyare.

TIDAS (Totalintigreatat datasystem) skapades 1975 av ASEA(Allmänna Svenska Elektriska AB) på uppdrag av Vattenfall. Det skulle vara ett system som skulle skapas för att minska störningar i elen och göra det enklare att kommunicera. Detta system var väldigt inspirerat av Arpanet systemet då de ville först använda Arpanetet men det systemet hade för hög felprocent så då bestämde man sig i början av 1960- talet att börja skapa TIDAS. ASEA försökte senare att få patent på detta men kunde de inte få så de släppte det istället till världen och kallade det “världens första kommersiella interlinking datakommunikationssystem”. När dem släppte denna teknik till världen så sa dem också till dem som skapade Arpanet och så småningom hade den tekniken TIDAS blivit insatt i Arpanet.

Källor:

https://sv.wikipedia.org/wiki/ARPANET

https://www.britannica.com/topic/ARPANET/A-packet-of-data

TCP/IP (Munkh-Erdene)

TCP/IP eller Transmission Control Protocol / Internet Protocol och det är en arkitektur för datakommunikation över nätverk med flera olika lager. Alla datorer som använder TCP/IP har IP-adress och det säger till att du får rätt paket skickade till dig från runt om världen. Den är likt OSI-modellen men den har sju lager medans TCP/IP har 4 lager. Enklare förklaring är att TCP/IP är ett arkitektur för att skicka olika data/saker på nätet till en annan person/ställe och med IP-adress är det säkert att du får rätt paket.. Under 1960-talet Defence Advanced Research Projects Agency(DARPA) startade utveckling av TCP/IP som utvecklade Advanced Research Projects Agency Network(ARPANET) som senare stängdes för gott vid 1989. ARPANET var föregångaren till idags internet.

Bild TCP/IP

Källa för TCP/IP: https://sv.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

World Wide Web (Lowe)

World wide web är ett system som uppfanns av Tim Berners-Lee år 1990 för att länka ihop alla webbservrar. Det enda man behöver för att använda www är en internetuppkoppling och en dator. Tim byggde denna server med tre delar. Den första som krävdes var programmeringsspråket html som hjälper webbläsare identifiera text, rubrik, bild etc. Därefter krävdes det själva webbläsaren som gör det möjligt att se webbsidorna. Sista delen var HTTP-protokollet eller Hyper Text Transport Protocol. Det här protokollet ser till att hur innehåll på webben överförs så webbservrar och webbläsare kan förstå varandra.

Tim Berners Lee

Källor för WWW:https://sv.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web

1999- Graphics Processing Unit (GPU)

Nvidia Geforce RTX

Gpu står för graphics processing unit. Gpu:er är en enhet som används för återge en bild på datorskärmar.

Gpu:er kompletterar cpu:er genom att optimera grafik relaterade beräkningar. Skillnaden mellan Gpu:er och cpu:er är att cpu:er är en mikroprocessor som används för att utföra instruktioner som ges av program som logik, kontroll, algoritmer, aritmetik, inmatning, kontroll och utdata medans gpu är en intern enhet som återger bilder.

Gpu:er kan hittas i datorer, mobiler, spelkonsoler och mera.

Det finns två primära typerna av gpu:er är diskret och integrerad.

  • Diskreta gpu:er är vanligtvis stora.
  • De finns i stationära datorer.
  • De har 2 eller 3 fläktar.
  • De innehåller grafikprocessor chipet och RAM-minnet.
  • Fläktarnas jobb är att hålla komponenterna svala.

Det dåliga är att den kräver och förbrukar mer ström. Fördelen är att prestationen är väldigt bra för till exempel för dataspel.

Integrerade gpu:er är normalt inbyggd direkt i processorn men alla processorer har inte det. Fördelarna med integrerad gpu:er är att det är litet, billigt och energieffektivt. Nackdelen är att det blir en hög upplösning finns det alltid en prestanda effekt.

GPU:n grundades i mitten av 70-talet. Det som gpu:n gjorde var att den tar emot signaler från cpu:n.

Den första GPU:n kom ut på marknaden augusti 1999 av Nvidia. Nvidia sa bland annat att GPU:n hade ett renderingsmotorer som kan hantera 10 miljoner polygoner per sekund. Den kallades för Geforce 256 som är känd som “världens första GPU” som såldes för 12 amerikanska dollar(ca 117 svenska kronor)

Tack vare GPU:n så har bland annat Sony använt det i deras playstation och bilar som har display i. Det är en anledning till varför det tyska bilföretaget Audi och Nvidia började samarbeta år 2010. GPU:n är också en grundläggande del för smartphone.

Slutligen är att det är mycket tack vare gpu:n som vi har mycket. Gpu:n är en väldigt okänd del som man inte tänker på men det är i de flesta fallen en avgörande del.

Av: Shashwat och Daniel